Branża medyczna to branża, w której występuje bardzo duża ilość wszelkiego rodzaju dokumentacji medycznej – zazwyczaj papierowej. Codziennością dla recepcji obsługującej pacjentów jak i dla lekarzy przyjmujących ich na wizytach jest przetwarzanie niezliczonej ilości kartek papieru. Archiwizowanie i zarządzanie papierową dokumentacją jest uciążliwe, zajmuje wiele czasu, a segregatory wypełnione papierowymi formularzami zabierają cenne miejsce w gabinecie. W dobie wszechobecnej cyfryzacji warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które usprawnią pracę gabinetu. Kluczowym do tego krokiem jest pozbycie się papierowej dokumentacji medycznej i zastąpienie jej cyfrową wersją. Z tego artykułu dowiecie się jak to zrobić i dlaczego warto.
Standardowy proces obsługi pacjenta w gabinecie, w którym stosuje się tradycyjną dokumentację papierową jest czasochłonny i wymaga wielu etapów do finalnego pozyskania wypełnionego formularza od pacjenta.
Poniższy rysunek pokazuje różnicę jeżeli chodzi o liczbę kroków potrzebnych do całkowitego przetworzenia dokumentacji zabiegowej.
W powyższym zestawieniu nie przyjęliśmy kilku istotnych rzeczy, które mogą „wydarzyć się po drodze” jeżeli chodzi o przekazanie pacjentowi kompletu potrzebnych dokumentów i późniejsze ich zarchiwizowanie np. dołożenie papieru do drukarki, znalezienie odpowiedniego segregatora do umieszczenia w nim dokumentacji itd. Warto w tym punkcie wspomnieć także o kosztach związanych z zakupem papieru do gabinetu medycznego – wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że są one naprawdę spore.
Zapraszam do zapoznania się z naszą analizą kosztów zakupu i przetwarzania papier w gabinecie medycznym – tutaj
Oprócz znaczących różnic w czasie obsługi pacjenta i kosztach związanych z wykorzystywaniem papieru wprowadzenie elektronicznych formularzy wiąże się także z poniższymi korzyściami:
Bardzo rzadko zdarzają się sytuacje, w których właściciele i lekarze tak bardzo lubią papier i stertę segregatorów, że właśnie to stanowi główny powód dlaczego nie decydują się na uproszczenie obsługi pacjenta i przejście na cyfrowe zarządzania dokumentacją.
Dlaczego zatem wciąż większość gabinetów korzysta z papierowej dokumentacji?
Z naszego doświadczenie wynika, że dwoma głównymi barierami na drodze do korzystania z tabletu w gabinecie jest: a. nieufność w ważność prawną podpisu na tablecie, b. myślenie, że wdrożenie nowego systemu to rewolucja więc „lepiej pozostańmy przy tym co zajmuje więcej czasu, ale mamy to sprawdzone”. Poniżej postaram się obalić obydwie te bariery:
Bariera a. - ważność prawna podpisu składanego na tablecie
Kompleksowo o tym zagadnieniu piszę w artykule pt. Podpis na tablecie - ważność prawna podpisu (tutaj) Zachęcam do zapoznania się z tym artykułem, w skrócie:
Najważniejszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę jest forma pisemna – czyli sposób dokonania czynności prawnej stojący u podstaw większości oświadczeń woli, tradycyjnie składanych długopisem lub piórem na papierze. Zgodnie z art. 78 § 1 zd. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny: „Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli”.
CO TO OZNACZA? Nie pojawiają się żadne różnice w porównaniu do podpisu tradycyjnego. Tak samo jak podpisujemy dokument długopisem na papierze, podpiszemy go też na tablecie rysikiem – i bez wątpienia zrobimy to własnoręcznie. W polskim prawodawstwie nie pojawia się wymóg, aby nośnikiem podpisu była zadrukowana lub zapisana kartka papieru.
Bariera b. – podpis na tablecie = kolejna rewolucja w moim gabinecie
Zacznijmy od tego, że wdrożenie elektronicznych podpisów w gabinecie medycznym nie jest rewolucją, a ewolucją. Poniżej przedstawiam kolejne kroki potrzebne do rozpoczęcia pracy z systemem do zgód i formularzy na tablecie:
KROK 1: Konsultacja/spotkanie wprowadzające
Tutaj poznajemy w jaki sposób gabinet funkcjonuje, jaką dokumentację przetwarza i wspólnie ustalamy w jaki sposób bezinwazyjnie wprowadzić nowy sposób obsługi klientów
KROK 2: Wybór sprzętu (tabletu) do wykorzystywania w gabinecie
Tutaj rekomendujemy zakup odpowiednie sprzętu (jeżeli klient nie posiada już takowego)
KROK 3: Przygotowanie cyfrowych wersji dokumentów
Tutaj nasz zespół zajmuje się przygotowanie cyfrowych wersji dokumentów po wcześniejszym otrzymaniu ich od klientów
KROK 4: Wdrożenie i szkolenie z przetwarzania cyfrowej dokumentacji
Tutaj fizycznie przyjeżdżamy do gabinetu i szkolimy z obsługi systemy, gwarantujemy przygotowanie całego personelu do rozpoczęcia nowego procesu obsługi klienta
Wypełnij formularz kontaktowy - kliknij tutaj
Znajdź szybkie odpowiedzi na swoje pytania dotyczące naszych rozwiązań i dowiedz się, jak DigiData może wspierać Twój biznes.
Procesy mogą się co najwyżej skrócić poprzez usunięcie zbędnych wędrówek dokumentów. To nasze rozwiązania dostosowujemy się do procesu, a nie odwrotnie.
Podstawowe wdrożenie do cyfryzacji trwa maksymalnie jeden dzień roboczy. Jest to uzależnione od ilości stanowisk, które musimy wdrożyć.
Niekoniecznie, wśród naszych usług oferujemy również skanowanie istniejących dokumentów wraz z ich katalogowaniem. Szczegóły przedstawimy w ofercie.
Tak, po wdrożeniu macie dostęp do naszego zespołu zgodnie z wykupioną przez Was licencją
Zaproś nas na spotkanie, chętnie opowiemy o atutach naszych produktów, które przełożą się na większą wydajność Twojej firmy
Dzięki doświadczeniu, które zebraliśmy jako firma Grasta, tworząca dedykowane oprogramowania, jesteśmy w stanie zintegrować się z każdym systemem, który na taką integrację pozwala (posiada API). Z naszej strony rozwiązanie jest w pełni integrowalne i uzależnione jest to tylko od dostawcy Waszego oprogramowania.
Wyprzedź konkurencję dzięki naszym rozwiązaniom dopasowanych do Twoich potrzeb. Skontaktuj się z nami i razem zbudujemy most między tradycyjnymi metodami a cyfrową efektywnością.